Toelichting: |
- De reliëfs zijn glad afgewerkt en witgeschilderd.
- Het resultaat; gelijkwaardige 'landschappen', waarbij de link met de 'oude meesters' is vervaagd.
- In elk origineel heb ik gezocht naar bijzondere kenmerken:
- Bij Bosch de aaneenschakeling (vlekken) van koppen.
- Bij Di Bertolo vormen groepen van personen, vlakken.
- Bij Rafaël vallen de zichtlijnen van de personages op.
- Deze zijn geabstraheerd en in de reliëfs geïntegreerd.
- In afwijking van de mat, witte landschappen zijn de diverse abstracties in hoogglans wit uitgevoerd. Ondanks de diversiteit is hiermee toch een overeenkomst zichtbaar.
- Als gevolg van de aansluitende maatvoeringen, ontstaat een drieluik, waarbij de raakzijden een kruisteken vormen. Geaccentueerd met, aan vier zijden uitstekende balken.
- Deze vormen de verbinding tussen de drie reliëfs en de verwijzing naar het oorspronkelijke thema 'de kruisgang'.
- Door het object iets te draaien, krijgt het verbindende kruis de waarde die het toekomt.
|